Fotobewerking – Vervolg

 

Toonscheiding is een methode om het aantal grijstinten tussen zwart en wit te reduceren (Geen 50 shades of grey). Het geeft een grafisch effect. Het is een oude techniek die in Photoshop veel makkelijker is toe te passen dan vroeger in de DOKA. Toch zijn wel veel handelingen vereist

 

 

 

Deze foto had mijn opa altijd in zijn portemonnee.
De foto had daardoor de vorm van zijn bil aangenomen.

Het restaureren was een tijdverslindend werkje. Met  “klonen” kwam ik een heel eind maar ook daarna is er nog wat werk aan de winkel.
Gelukkig stonden mijn opa en de stoker er nog wel redelijk op.
Anders had ik een andere foto van mijn opa in uniform moeten gebruiken.
Voor deze opname had ik een foto van dezelfde locomotief uit het spoorwegmuseum nodig om goed te kunnen restaureren.
Alles staat nu weer recht Het contrast had iets minder kunnen zijn.

 

 

Daglicht en kunstlicht beide gebruiken bij het maken van portretfoto’s is een recept voor moeilijkheden na afloop. Het is gewoon lastig weer goed te krijgen. Hier is een manier om dat te doen in NIKON CAPTURE NX-D. In principe werkt het in andere programma’s hetzelfde.

 

 

Op kosten van Photoshop Elements 14 (PSE14) naar de wintersport?
Wel . . .
Neem een foto van een kamer in de Ardennen en verander het uitzicht.
Klik op de foto en ga mee op reis. (Excuus voor de bromtoon in het geluid).
Download het stappenplan voor deze bewerking

 

 

Als een foto rommelig over komt zijn er verschillende manieren om het beeld “strakker” te maken.
1. Goed uitsnijden zodat alleen wat belangrijk is en bijdraagt in beeld is.
2. Kleuren aanpassen. Misschien ook zwartwit maken. of het aantal gradaties van zwart en grijs verminderen (zie ook hierboven)
3. Storende elementen weghalen uit de foto.Hier is een voorbeeld van zo’n benadering.

 

 

Kleuraccent in een ZwartWit foto.

 

 

 

Tegenwoordig fotograferen we alles in kleur en zetten daarna de foto om naar zwartwit. Er is ook een tussenvorm waarbij een belangrijk deel van de foto in kleur blijft en de rest zwartwit. Daarmee benadruk je wat voor je belangrijk was toen je de foto nam.

De snavel van de vogel vond ik zo’n behandeling wel waard.
De foto is genomen in Avifauna, Alphen aan de Rijn.

Nog wat voorbeelden van werken met kleur (geen film):
In de Rotterdamse METRO spelen met vormen, lijnen en kleuren.
en nu weer met kleuraccenten (ColorSpot):
Voorbeeld 2: Een fietswiel in Duitsland. Geen film, alleen voor/na)

 

 

Hoe kan ik een luie Mercedes meer vaart te geven?
Dat kan in photoshop door middel van “Radiaal vervagen”
Weten hoe dat gaat? Klik op de afbeelding.Nog een voorbeeld:
Beweging simuleren. (Dit is geen film maar een stappenplan)

 

 

High Focus Range (HFR of: Focus Stacking)

Soms neem je foto’s en wil je alles scherp. Van voor tot achter.
Normaal gesproken bereik je dat door een klein diafragma te gebruiken. Dat wil zeggen een klein “gat” in de lens dus diafragma 16, 22 of zelfs 32. Dat hangt af van de gebruikte lens.
Soms kan dat ook in de nabewerking. Dat vergt wel een speciale opnametechniek.
Dit is een film over zo’n aanpak.
We beginnen in Lightroom en bewerken verder in Photoshop CC.